Příspěvek na penzijní pojištění
Zaměstnavatelé mohou přispívat svým zaměstnancům na životní pojištění, penzijní připojištění nebo DIP.
Tento příspěvek je do maximální hranice daňově zvýhodněný.
Od ledna 2017 je stanovena maximální hranice příspěvku ve výši 50.000,- ročně.
Co je DIP
Jedná se o novinku od roku 2024. DIP je Dlouhodobý investiční produkt.
Jednoduše řečeno: DIP je investiční produkt, ve kterém investujete do akcií, dluhopisů či investičních fondů. Tedy v podstatě něco podobného, co vlastníte už teď, pokud máte sjednané doplňkové penzijní spoření, nebo si platíte investiční životní pojištění, případně třeba investujete do fondů ve své bance. DIP ale výrazně rozšiřuje možnosti, do čeho můžete investovat, abyste mohli mít nárok na daňové úlevy.
V čem se liší DIP od klasického penzijního připojištění
- V rámci penzijního připojištění nebo doplňkového penzijního spoření můžete investovat jen do účastnických fondů, které nabízí daná penzijní společnost. Nemáte kontrolu nad tím, jak penzijní společnost s investovanými penězi nakládá. Naproti tomu v DIPu si můžete nastavit investice podle svého uvážení a složení investic můžete v průběhu času libovolně měnit.
- Od roku 2024 můžete mít jak své stávající penzijní připojištění (PP) nebo doplňkové penzijní spoření (DPS), tak i DIP, nebo dokonce několik DIPů u různých společností.
- Převod doplňkového penzijního spoření na dlouhodobý investiční produkt však možný není. Jedině byste museli „penzijko“ ukončit a peníze vložit do nového DIPu, to však nedoporučujeme udělat, protože při předčasném ukončení penzijka musíte vrátit státní příspěvky, a ještě byste museli zdanit 15 % vaše vlastní příspěvky, příspěvky zaměstnavatele i podíl z výnosu.
Až přijde doba, kdy si můžete své peníze z DIPu vybrat (musí vám být alespoň 60 let a investice musí trvat minimálně 10 let), pak si je můžete vybrat jak jednorázově, tak i postupně, aniž by výběr podléhal zdanění, a také můžete v investování pokračovat.
Zaměstnanec
Příspěvek zaměstnavatele do maximální hranice je pro zaměstnance osvobozený příjem od daně z příjmů ze závislé činnosti (zákon o dani z příjmů § 6, odst.9, písmeno p).
Z příspěvku zaměstnavatele se do maximální hranice neplatí sociální ani zdravotní popjištění.
Zaměstnavatel
Příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění zaměstnance je vždy daňově uznatelný náklad.
Zde se žádná maximální hranice neuplatňuje.
Příspěvek do maximální roční hranice je také osvobozen od platby sociálního a zdravotního pojištění.
Aby byl příspěvek zaměstnavatele daňově uznatelným výdajem, musí být tento příspěvek sjednán v kolektivní smlouvě, v pracovní smlouvě, ve vnitřním předpisu nebo v jiné smlouvě (viz. § 24 odst.2 písm.j) bod 5 zákona o daních z příjmů).
Poskytnutý příspěvek zaměstnavatele se účtuje na účet 527 - Zákonné sociální náklady.
Účtování zaměstnavatele
Doporučujeme vytvořit nové účty:
- 527.02 - Příspěvek na penzijní a životní pojištění
- 379.02 - Příspěvek na penzijní a životní pojištění
Platby je nutno sledovat dle jednotlivých zaměstnanců.
Náklady účtujeme vždy až po provedné platbě!
V bance platbu přiřadíme na účet 379.02. (všechny platby za celý rok pro daného zaměstnance sledujeme na jednom saldu)
Osoba: Zaměstnanec
Variabilní symbol: Rok
Po platbě (nebo na konci roku) vytvoříme interní doklad:
Osoba: Zaměstnanec
Variabilní symbol: Rok
Text | Částka | Účet | Strana |
Příspěvek na penzijní pojištění za rok xxxx | 50.000,- | 527.02 | MD |
Příspěvek na penzijní pojištění za rok xxxx | 50.000,- | 379.02 | D |
Dotaz
V prosinci roku 2023 jsme zaplatili příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění ve výši 50.000,-. Je nutné provést případné časové rozlišení?
Ne, u příspěvku se žádné časové rozlišení neprovádí. V zákoně je stanovena maximální výše příspěku, který je daňově uznán za rok. V případě platby na další rok, se jedná o "časové rozišení" u zaměstnance, nikoliv u zaměstnavatele.
Zákon o daních z příjmů
§ 6 - Příjmy ze závislé činnosti
(9) Od daně jsou, kromě příjmů uvedených v § 4, dále osvobozeny
m) příjem v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na daňově podporované produkty spoření na stáří jeho zaměstnance nebo na daňově podporované pojištění dlouhodobé péče, jehož pojistníkem je jeho zaměstnanec, do úhrnné výše 50.000 Kč ročně,
§ 15a - Produkt spoření na stáří
(1) Produktem spoření na stáří se pro účely daní z příjmů rozumí
- a) penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem,
- b) doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,
- c) penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění,
- d) soukromé životní pojištění,
- e) dlouhodobý investiční produkt.
(2) Institucí penzijního pojištění se pro účely daní z příjmů rozumí poskytovatel finančních služeb oprávněný k provozování penzijního pojištění, který je
- a) provozován na principu fondového hospodaření,
- b) zřízen pro účely poskytování důchodových dávek mimo povinný důchodový systém136) na základě smlouvy nebo na základě jinak sjednané účasti na penzijním pojištění a vykonává činnost z toho vyplývající a
- c) povolen a provozuje penzijní pojištění v členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor a podléhá dohledu příslušného orgánu v tomto státě.
(3) Soukromým životním pojištěním se pro účely daní z příjmů rozumí pojištění pro případ dožití, pojištění pro případ dožití se stanoveného věku nebo dřívější smrti a pojištění důchodu, na který vznikne nárok nejdříve v kalendářním roce, ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku, sjednaná s pojišťovnou, která je oprávněna k provozování pojišťovací činnosti na území členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor, ve kterých pojistná částka pro případ dožití, pokud je sjednána, činí nejméně
- a) 40000 Kč, pokud pojistná doba činí nejméně 10 a nejvýše 20 let, nebo
- b) 70000 Kč, pokud pojistná doba činí více než 20 let.
(4) Za pojistnou částku pro případ dožití u pojištění důchodu se pro účely daní z příjmů považuje částka odpovídající jednorázovému plnění při dožití.
(5) Dlouhodobým investičním produktem se pro účely daní z příjmů rozumí dlouhodobý investiční produkt podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu a obdobný produkt poskytovaný zahraniční osobou oprávněnou poskytovat takový produkt v členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor.
§ 15b - Daňová podpora produktu spoření na stáří
(1) Produkt spoření na stáří je daňově podporovaný, pokud je sjednáno nebo jinak určeno, že výplata peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu nebo odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu jsou ve prospěch
a) poplatníka, který produkt sjednal, a to pouze
- 1. po 120 kalendářních měsících od vzniku produktu, nejdříve však v kalendářním roce, ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku, a v případě plnění z doplňkového penzijního spoření, na které podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření vzniká nárok dosažením věku o 5 let nižšího, než je jeho důchodový věk podle zákona upravujícího důchodové pojištění, nejdříve v okamžiku dosažení věku o 5 let nižšího, než je jeho důchodový věk podle zákona upravujícího důchodové pojištění,
- 2. při jeho invaliditě třetího stupně, nebo
- 3. v souvislosti se zánikem produktu spoření na stáří, nebo
b) jiného poplatníka, a to pouze v případě
- 1. smrti poplatníka, který produkt sjednal,
- 2. úplaty poskytovateli tohoto produktu za jeho vedení nebo služby s ním související,
- 3. odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu za protiplnění poskytnuté ve prospěch tohoto produktu, ledaže se jedná o odepsání za protiplnění, jehož obvyklá cena je podstatně nižší než obvyklá cena odepisovaného majetku, nebo
- 4. plnění povinnosti stanovené jiným právním předpisem.
(2) Pro účely osvobození příjmu zaměstnance v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na zaměstnancův produkt spoření na stáří není tento produkt daňově podporovaným tehdy, je-li sjednáno nebo jinak určeno, že v případě smrti zaměstnance jsou výplata peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu nebo odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu ve prospěch tohoto zaměstnavatele.
(3) Zaměstnanec oznámí svému zaměstnavateli, že jeho produkt spoření na stáří přestal být daňově podporovaný nebo že došlo ke skutečnosti, která má za následek navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří, do konce kalendářního měsíce, ve kterém k tomu došlo.
(4) K navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří dochází, pokud před uplynutím 120 kalendářních měsíců od jeho vzniku nebo před kalendářním rokem, ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku,
a) došlo k výplatě peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu ve prospěch poplatníka, který produkt sjednal, nejedná-li se o
- 1. výplatu, plnění nebo odepsání při poplatníkově invaliditě třetího stupně,
- 2. výplatu, plnění nebo odepsání z důvodu zániku poskytovatele tohoto produktu nebo odnětí povolení k poskytování tohoto produktu poskytovateli, pokud jsou obdržené naspořené peněžní prostředky a majetek do 1 měsíce od jejich přijetí vloženy na poplatníkův daňově podporovaný produkt spoření na stáří stejného druhu nebo v případě penzijního připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem na jeho daňově podporované doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, nebo
- 3. plnění z doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, na které vznikl nárok dosažením věku o 5 let nižšího, než je poplatníkův důchodový věk podle zákona upravujícího důchodové pojištění,
b) došlo k výplatě peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu poplatníka ve prospěch jiného poplatníka, než který produkt sjednal, nejedná-li se o
- 1. výplatu, plnění nebo odepsání po smrti poplatníka, který produkt sjednal,
- 2. úplatu poskytovateli tohoto produktu za jeho vedení nebo služby s ním související, nebo
- 3. odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu za protiplnění poskytnuté ve prospěch tohoto produktu, ledaže se jedná o odepsání za protiplnění, jehož obvyklá cena je podstatně nižší než obvyklá cena odepisovaného majetku,
c) tento produkt zanikne, aniž by došlo k výplatě peněžních prostředků nebo plnění z něho nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu poplatníka, nejedná-li se o zánik produktu
- 1. z důvodu smrti poplatníka,
- 2. z důvodu zániku poskytovatele tohoto produktu nebo odnětí povolení k poskytování tohoto produktu poskytovateli, nebo
- 3. se současným odepsáním všech naspořených peněžních prostředků a majetku na poplatníkův daňově podporovaný produkt spoření na stáří stejného druhu nebo v případě penzijního připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem na jeho daňově podporované doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, nebo
d) došlo k vyplacení výnosů z majetku v rámci dlouhodobého investičního produktu mimo tento produkt.
(5) Navrácením daňové podpory produktu spoření na stáří se rozumí
a) vznik příjmu podle § 10 ve výši úhrnu příspěvků poplatníka, které byly odečteny od základu daně za bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích období, zaplacených na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu, ze kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt, a
b) vznik příjmu podle § 6 ve výši úhrnu příspěvků hrazených zaměstnavatelem na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu, ze kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt, které byly ve zdaňovacím období, ve kterém nastala skutečnost, která má za následek navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří, a v bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích obdobích osvobozeny od daně; tento příjem se nepovažuje za vyplácený plátcem daně z příjmů ze závislé činnosti.
(6) Pokud nastane skutečnost, která má za následek navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří,
a) přestane být tento produkt daňově podporovaným od
- 1. zdaňovacího období, ve kterém došlo k této skutečnosti, pro účely odečtení nezdanitelných částí základu daně a
- 2. kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém došlo k této skutečnosti, pro účely osvobození příjmu zaměstnance v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na jeho daňově podporovaný produkt spoření na stáří a
b) plnění z tohoto produktu se nesnižuje o příspěvky hrazené zaměstnavatelem na tento produkt pro účely určení základu daně s výjimkou
- 1. příspěvků, v jejichž výši vznikl příjem podle odstavce 5 písm. b),
- 2. příspěvků neosvobozených od daně z příjmů fyzických osob,
- 3. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1. lednem 2000 na penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem a
- 4. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1. lednem 2001 na soukromé životní pojištění.