Ošacení zaměstnanců
Pořízení pracovního oblečení, které je výhradně používáno pro účely podnikání a výkon profese je nákladem na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů (dle obecného ustanovení § 24 odst.1 zákona o dani z příjmů).
Ochranný oděv
Povinnost poskytnout ochranný pracovní oděv a obuv zaměstnancům pracujícím v prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění, anebo plní ochrannou funkci, ukládá zaměstnavatelům zákoník práce.
- montérky
- pracovní bunda
- číšnický frak
- pracovní rondon kuchaře
- lékařský plášť
- plášť skladníka
- .....
Pracovní oděv
Za pracovní oděv je také považováno tzv. firemní pracovní oblečení (stejnokroje) poskytnuté např. zaměstnancům obchodů... apod., pokud plní zejména reklamní, propagační a organizační účely.
Tyto pracovní oděvy jsou daňově uznatelné.
Podmínky pro daňovou uznatelnost:
- Nesmí být zaměnitelné s běžným (volnočasovým, společenským) oděvem. To se řeší firemními barvami, případně výrazně umístěným logem firmy.
- Ve vnitřních předpisech je uvedena povinnost zaměstnanců používat pracovní oděvy pouze při výkonu zaměstnání.
- Zároveň je ve vnitřních předpisech vymezena podoba jednotného pracovního oblečení a jeho součástí.
- Zaměstnavatel musí doložit nákup tohoto oblečení a případné náklady související s pořízením nebo zhotovením firemních nápisů, loga apod.
- Zároveň musí vést dokumentaci o pracovních oděvech – zápis o předání pracovního oblečení konkrétním zaměstnancům.
Společenský oděv
U společenského oděvu je situace trochu odlišná.
Máme na mysli např. společenský oblek ředitele, advokáta....
Aby se jednalo o daňově uznatelný náklad, musíte prokázat finančnímu úřadu, že oblečení nepoužíváte pro osobní potřebu.
Ideální je, když je oblečení uchováváno v prostorách firmy. V opačném případě, můžete dávat do daňových nákladů 1/2 ceny.
Polovina ceny vychází z předpokladu, že zaměstnanec 8 hodin pracuje, 8 hodin má volno a 8 hodin spí. Takže oděv může používat 1/2 v práci a 1/2 ve svém volném čase.
Druhou polovinu musíte připočítat zaměstnanci ke mzdě a odvést z ní sociální a zdravotní pojištění.
Zákon o daních z příjmů
§ 24 - Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů
(1) Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem a zvláštními předpisy. Ve výdajích na dosažení, zajištění a udržení příjmů nelze uplatnit výdaje, které již byly v předchozích zdaňovacích obdobích ve výdajích na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatněny. Pokud poplatník účtuje v souladu se zvláštním právním předpisem20) některé účetní operace kompenzovaně, posuzují se náklady, jejichž uznatelnost je limitována výší příjmů s nimi souvisejících, obdobně jako by byly účtovány odděleně náklady a výnosy.