Přijaté zálohové faktury
Pokud obdržíte od dodavatele zálohovou fakturu postup je následující:
- Zaúčtování zálohové faktury (v knize Přijaté zálohové faktury)
- Zaplacení zálohy (banka, pokladna)
- Zaúčtovní dokladu o přijaté platbe (v knize Přijaté faktury)
- Vyúčtování zálohy (konečná faktura od dodavatele)
1. Zaúčtování přijaté zálohové faktury
O zálohových dokladech se dle zákona o účetnictví neúčtuje.
Do účetnictví vstupuje až skutečná platba zálohy.
Z tohoto důvodu se zálohová faktura vystaví v knize Přijaté zálohové faktury, nikoliv v knize Přijaté faktury.
Zaúčtováním zálohové faktury, vznikne saldokontní případ, kde bude:
- Zůstatek: nula
- Výše zálohy: požadovaná výše zálohy
Více o zaúčtování přijatých zálohových faktur naleznete zde.
2. Zaplacení zálohy
Jakmile zálohu zaplatíte, danou platbu zúčtujete stejným způsobem jako jakoukoliv jinou platbu závazku.
Systém Vám nabídne odpovídající saldokontní případ a Vy platbu přiřaďte.
Přiřazením platby a zaúčtováním dokladu se modifikuje saldokontní případ následovně:
- Zůstatek: výše přijaté platby
- Výše zálohy: požadovaná výše platby
3. Zaúčtování dokladu o přijaté platbě
Doklad o přijaté platbě je povinnen vystavit plátce DPH do 15 dnů po obdržení zálohé platby.
Vystavením dokladu o přijaté platbě dochází ke zdanění zálohy, kdy si ze zaplacené platby nárokujete DPH.
Je možné, že doklad o přijaté platbě od dodavatele neobdržíte a obdržíte rovnou konečnou fakturu.
V tomto případě tento bod přeskočte.
Postup jak vytvořit Doklad o přijaté platbě naleznete zde.