Zaúčtování dokladu
Zpracování dokladu má dvě etapy:
- editace dokladu
- zaúčtování dokladu
Editace dokladu
Ve fázi editace uživatel doklad vytváří, může do něj zapisovat, měnit údaje, mazat řádky.
Vyplňujeme pouze "základní" řádky (t.j. náklady, výnosy).
Po vyplnění základních řádků stiskneme tlačítko Zaúčtovat.
Stiskem tlačítka se vytvoří následující řádky:
- Účetní řádky s DPH (pokud se jedná o daňový doklad)
- Účetní řádky se závazkem, pohledávkou, výdej z pokladny....
Zaúčtování dokladu
Po ukončení editace, je nutno daný doklad zaúčtovat.
Při zaúčtování proběhne mnoho kontrol zda je doklad v pořádku.
Pokud se nevyskytne nějaký problém, doklad se zaúčtuje.
- Zaúčtovaný doklad se nedá editovat
- Doklad vstupuje do účetnictví okamžikem zaúčtování
Odúčtování dokladu
Pokud zaúčtovaný doklad budete chtít změnit, musíto ho nejdříve odúčtovat.
Po odúčtování se opět dostane do režimu editace.
Doklad nejde odúčtovat v přépadech:
- Doklad obsahuje DPH a období DPH je uzavřeno (v tomto případě musíte nejdříve období DPH odúčtovat)
- Účetní rok dokladu je uzvařen (v tomto případě musíte nejdříve účetní rok uzavřít)
- Uživatel nemá právo na odúčtování dokladu