Zaměstnávání cizinců
Od 1. října 2025 nabývá účinnosti novela zákona o zaměstnanosti, která přináší změny v hlášení nástupu do zaměstnání u cizích státních příslušníků a zavádí pojem nehlášená práce.
Dosud byla povinnost hlásit Úřadu práce nástup zaměstnance nejpozději v den jeho nástupu do zaměstnání. Nově je nutné hlášení provést ještě před samotným nástupem k výkonu práce. Změna se týká zaměstnávání všech cizích státních příslušníků, tedy jak občanů EU, jejich rodinných příslušníků a rodinných příslušníků občanů ČR, cizinců ze třetích zemí, kteří potřebují pracovní oprávnění, tak cizinců s volným přístupem na trh práce, včetně držitelů dočasné ochrany.
Nově zavedený přestupek a sankce
Pokud zaměstnavatel nesplní novou povinnost, jedná se o nehlášenou práci. Umožnění výkonu nehlášené práce je přestupek, za který může Státní úřad inspekce práce uložit pokutu až do výše 3.000.000 Kč.
Úřad práce
V souladu se Zákonem o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., § 87 a § 98, který nabyl účinnosti 1. 10. 2004, je povinností zaměstnavatele (českého či zahraničního subjektu) před samotným nástupem k výkonu práce písemně informovat o této skutečnosti příslušný úřad práce dle místa výkonu práce.
Pro tyto účely je využíván tiskopis „Informace o nástupu do zaměstnání – o vyslání k výkonu práce“ (dále jen „informační karta“), k němuž se nepřikládají žádné jiné doklady.
Výjimkou je: jedná-li se o rodinného příslušníka, který není občanem EU/EHP nebo Švýcarska je nutné předložit doklad potvrzující, že je rodinným příslušníkem občana EU/EHP nebo Švýcarska.
Provedení evidence
Od 1. července 2024 je plnění infomační povinnosti, tj. zasílání informačních karet a sdělení, možné výhradně jedním z těchto tří digitálních kanálů:
Vyplněním webového formuláře
Zasláním XML souboru (např. vytvořeného pomocí XML editoru MPSV) do datové schránky Úřadu práce ČR (2akmgv5)*
Přímou integrací Vašeho informačního systému s rozhraním MPSV
Při ukončení zaměstnání nebo vyslání je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost oznámit příslušnému úřadu práce nejpozději do 10 kalendářních dnů od ukončení zaměstnání nebo vyslání k výkonu práce.
K tomu použije tiskopis „Informace o ukončení zaměstnání-o ukončení vyslání k výkonu práce.
Pokud zaměstnavatel již při informování o nástupu do zaměstnání uvedl i dobu ukončení tohoto zaměstnání, a v případě, že nedojde ke změně data ukončení, nemusí již předkládat úřadu práce informaci o ukončení zaměstnání (vyslání k výkonu práce).
Tiskopis Informace o nástupu do zaměstnání/prodloužení zaměstnání občana EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinného příslušníka, nebo cizince, který nepotřebuje pracovní oprávnění je k dispozici na stránkách Úřadu práce.
Bližší informace naleznete na adrese: https://www.uradprace.cz/web/cz/zamestnavani-cizincu
Postup
Správný formulář vyberete na stránce https://www.mpsv.cz/vyber-spravneho-formulare-webovy-formular
Přihlásíme se pomocí datové schránky.
Formulář vyplníme a přímo z webu odešleme.
