Pozastavení EET

 

Návrh na pozastavení EET do 1.1.2023

Poslanci 16.10.2020 ve třetím čtení odsouhlasili návrh Ministerstva financí na odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Novela Zákona o evidenci tržeb nyní míří do Senátu.

Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

Pozastavení EET ze dne 27.3.2020

 Ve Sbírce zákonů vyšla novela zákona o evidenci tržeb. S účinností k dnešnímu dni, tj. 27. 3. 2020, pozastavuje zákon č. 137/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, povinnost evidence tržeb, a to po dobu stavu nouze a následujících tří měsíců.

Pozastavení znamená, že žádný poplatník nebude muset po tuto dobu evidovat své tržby a tato povinnost nebude nikterak kontrolována.

 

Zdroj: https://www.etrzby.cz/cs/nejcastejsi-dotazy-podnikatelu

 

Co znamená pozastavení

V souvislosti se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 vyhlásila Vláda České republiky v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví na území České republiky nouzový stav. V rámci vyhlášeného nouzového stavu je realizována řada omezujících opatření, která mají nebo mohou mít negativní dopad do oblasti podnikání. Tyto negativní dopady spočívají jednak přímo v nařízení uzavření provozoven, jednak v povinnosti přijmout opatření, která provoz podnikatelské činnosti mohou ztížit či výrazně omezit. Po dobu trvání nouzového stavu může být pro poplatníky, kteří již tržby evidují, obtížné zajistit výkon evidenční povinnosti (např. z důvodu výměny pokladního certifikátu). Výrazné problémy mohou pociťovat také poplatníci, kteří se na evidenci tržeb připravují, kdy je z důvodu nouzového omezena činnost provozoven dodavatelů pokladních zařízení. Též ze strany Finanční správy je na poplatníky apelováno, aby po dobu trvání nouzového stavu omezili návštěvu finančního úřadu za účelem převzetí autentizačních údajů či bloků účtenek.

Z těchto důvodů bylo přistoupeno k legislativnímu řešení spočívající v předložení návrhu zákona, který provádí úpravu povinností subjektů v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu. Na základě tohoto návrhu dochází k pozastavení povinností poplatníků, bez ohledu na to, do které fáze evidence tržeb spadají, a to následovně:

Do dne ukončení nouzového stavu nejsou povinni plnit povinnosti dle zákona 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (dále také jen „ZoET“), s výjimkou povinnosti zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby předešli jejich zneužití.

V období 3 měsíců ode dne ukončení nouzového stavu nejsou povinni plnit evidenční povinnost a povinnost umístit informační oznámení.

Cílem navrhovaného opatření je omezit administrativní povinnosti poplatníků po dobu trvání nouzového stavu. Důvodem prodloužení výjimky pro evidenční povinnost o další 3 měsíce je poskytnout poplatníkům dostatečný čas na přípravu na opětovné zahájení evidence tržeb, a také na její zahájení u poplatníků, kteří doposud povinnost evidovat tržby neměli. Pozastavení znamená, že žádný poplatník nebude muset po tuto dobu evidovat své tržby a tato povinnost nebude nikterak kontrolována.

Kontaktujte nás

Telefon: 603 531 128
Email: info@adamadam.cz

Reference