Předpisy
Předpisy slouží pro usnadnění účtování a zabránění případným chybám.
Proč používat předpisy
Doklady můžete účtovat samozřejmě přímo na jednotlivé účty, ale pomocí předpisů je účtování snažší a rychlejší.
Doklady můžete účtovat následujícími způsoby:
- Ruční účtování přímo na účet
- Účtování pomocí předpisů
- Účtování pomocí účetních šablon
- Automatická tvorba dokladů (fakturace zakázky....)
Pro lepší znázornění si ukážeme například možnosti účtování telefonních služeb.
Telefonní služby nakupujeme od T-mobile chceme je účtovat na účet 518.01.
Ruční účtování přímo na účet
Při zpracování každé faktury od T-mobile si budete muset vzpomenout na jaký účet telefony účtujete, budete ho muset ručně vybrat.
Nutné úkony:
- Do textu řádku napsat Telefonní služby
- Vybrat kód DPH
- Napsat částku
- Vybrat správný účet
- Vybrat stranu
Účtování pomocí předpisů
Protože víme, že budeme telefoní služby nakupovat neustále, pro usnadnění práce je lepší vytvořit předpis např. Telefon.
Vytvoříme následující předpis:
- kód: telefon
- text: Telefonní služby
- účet: 518.01
- strana: MD
Při zpracování faktury od T-mobile na účetním řádku vyberete předpis Telefon. Po vybrání předpisu se do řádku doplní text, účet a strana.
Nutné úkony:
- Vybrat předpis Telefon
- Vybrat kód DPH
- Napsat částku
Účtování pomocí účetních šablon
Účetní šablona je vzorové účtování, nastavení předpisu pro danou osobu a knihu.
V Delfách nastavíte že přijatá faktura od T-mobile se účtuje pomocí předpisu Telefon, a má daný kód DPH.
Při zpracování faktury, po zadání osoby T-mobile, se vytvoří účetní řádek s daným předpisem sám a Vy dopíšete pouze částku.
Nutné úkony:
- Napsat částku
TIP:
V případě, že v dané knize (např. FP), zaškrtnete pole Použít účetní šablony, tak se po zaúčtování dokladu daná šablona pro T-mobile vytvoří automaticky.