Restaurace
Je nutno mít na paměti, že restaurace nenakupuje ani neprodává zboží.
Zboží se definuje jako nákup a následný prodej v nezměněném stavu.
Nákup do kuchyně je materiálem.
Nákup na bar je také materiálem.
Nakoupíme pivo a nalejeme do skleničky, nejedná se o prodej zboží.
Koupíme nealkoholické nápoje, které hostovi otevřeme, nejedná se o prodej zboží.
To samé platí například u cigaret, které rozbalíme z kartonu, popřípadě otevřeme krabičku.
Nákup materiálu
Je poměrně důležité stanovit dosaženou marži.
Nedoporučujeme tedy míchat materiál pro kuchyň a bar s režijním materiálem.
Proto doporučujeme nákup materiálu rozdělit analyticky jako např:
- 501.01 - Spotřeba materiálu do kuchyně a baru
- 501.02 - Spotřeba režijního materiálu
Předpisy
Doporučujeme vytvořit následující předpisy:
Kód | Název | Účet | Strana |
nm_kuchyň | Nákup materiálu do kuchyně a baru | 501.01 | MD |
nm_režie | Nákup režijního materiálu | 501.02 | MD |
Prodej
Protože jsme si vysvětlili, že nakupujeme pouze materiál, prodávat musíme na účtu 601 - Prodej vlastních výrobků.
Doporučujeme vytvořit účet:
- 601.01 - Tržba z restaurace
Evidence tržeb
V případě, že nepoužíváte EET, je nutno evidovat tržby tak, abyste unesli důkazní břemeno vůči FÚ.
Jedním z předpokladů je dosahovat příslušnou marži.
Tu zjistíte porovnáním účtů 501.01 a 601.01.
Další pomocným důkazem je evidovat denní tržby.
Také není špatné předávat zůstatek pokladny proti podpisu obsluhy a tyto doklady si schovávat jako důkaz přijaté tržby.
Sklady
Protože pracujeme s materiálem, tak inventurní zůstatky na konci roku převedem na účty:
- 112.01 - Materiál na skladě
V případě, že máte bar, je dobré mít dva sklady, jeden jako bar a druhý jako kuchyň.